Nem tudom, magyar vagyok!
2008. május 28. írta: El Polako

Nem tudom, magyar vagyok!

A tegnapi téma után kissé személyesebb vizekre szeretnék evezni.Sokan kértek, noszogattak,írjam le élményeimet Lengyelországból,osszam meg másokkal is.Igyekszem eleget tenni barátaim kérésének, és hadd beszéljek el most itt egy nagyon egyszerű, de meglepő, kellemes történetet.

Már egy éve jártam akkor Lengyelországba, és mivel szeretem a vonatozást rendre a Budapest-Varsó gyorsra ültem fel.Warszawa Centralna állomás hideg, szocreál épületébe lépve láttam, hogy  már benn áll a vonat.Siettem, hogy elérjem, hiszen, ha nem érem el, akkor ugrik egy tanítási nap a főiskolán.Zilált állapotban beverekedtem magam egy üres kabinba.Tekintve, hogy az egész vonat tele volt, furcsán hatott a kongó üresség.Azt gondoltam le van foglalva..."külföldön az ember sohasem tudhatja mi van kiírva, vagy hova"-gondoltam.

Persze, majd szólnak úgyis, ha zavarok...Nem rinyáltam tovább leültem.Egyszer csak nyílik az ajtó és egy negyvenes férfi lép be, kérdez valamit lengyelül.Én szabadkoztam, hajtogattam "nie wiem, nie wiem"(nem tudom), holott azt se tudtam mit akar, mert csak pár kifejezést tudtam akkor csak még lengyelül.(szép teljesítmény egy év után!grr).De ő csak tovább folytatta.Akkor már én is felálltam, azt hittem az ő helyén ülök.Nagyon kerek szemekkel tette fel ugyanazt a kérdést, mire hirtelen beugrott a helyes mondat:"Nie wiem, jestem Węiger!" ("Nem tudom, magyar vagyok").Erre felkiáltott, mint amikor az ember kedves ismerőst lát, és úgy magához szorított,hogy hirtelen levegőt se kaptam.Kezet fogtunk majd nagyon el kezdett magyarázni a magyarokról.Mosolygott, és az elbeszéléséből csak egy-két szót elcsípve annyit értettem meg, hogy mennyire szereti a magyarokat,és hogy jó egészséget kíván nekem odahaza.Hevesen bólogattam, és köszöntem amit mondott vagy kívánt, de még mindig nagyon zavart voltam, tekintve nem tudtam reflektálni arra amit mondott.Egy pillanat múlva azonban egy nagyobb csapat lépett be fülkébe, hatalmas hátizsákokkal, lobogtatva a jegyeket, hogy ez nekik szól.Nem volt más választásünk, szétszóródtunk.Ő jobbra, én balra.

Azt hittem nem látom már többet ezt a fickót, de egy óra múlva megtalált engem, és három doboz sört akart odaadni.Nem fogadtam el, mert nem tudom el akarta adni, vagy csak ajándék lett volna, de ahogy végig néztem utastársaimon, nem feltétlen díjazták volna, ha demoba sörözni kezdek.

Budapestre érvén sem tudtam hovatenni ezt az élményt.Rendre meg voltam győződve, velünk magyarokkal általába csak közömbösek az emberek...vagy utálnak.De ilyenre nem számítottam.

Egy másik alkalommal már sikerült egy másik lengyellel, angolul, meg németül, és különböző jelbeszéddel elbeszélgetni a nőkről, és a lengyel lányokról.A fickó még a lengyel-cseh határon leugrott és vett nekem egy sört, de nem azért mert magyar vagyok.

A bejegyzés trackback címe:

https://lengyelmagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr88491513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manes 2008.05.28. 14:58:20

Amikor még anno "ingyen":) volt a vonatjegy volt amikor havonta mentem.Sajnos már két de lehet,hogy három éve nem voltam.Talán most nyáron sikerül.Ja,és a blog ötlete nagyon jó!

alexito 2008.05.29. 10:52:36

Eloszor 2002-ben vonatoztam Pestrol Wroclawba egy kis katowicei szunettel. A vonat este 7 korul indult a Keletibol, alig voltak a vonaton.Felorankent felbresztett valaki, vagy jegyet, vagy utlevelet kert. A elso lengyel allomason(azt hiszem Muszyna) megtelt a vonat ingazokkal.Hozzamkeveredett harom 45-50 koruli ferfi. Keveset tudtam lengyelul: jestem węgrem, tak, nie, nie rozumiem, jestem studentem, szkoda,między nogami, polak węger dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki, daleko(tavol)bardzo dobry(nagyon jo)...nos ennyi eleg volt,nalam volt sok szenvics, naluk piwo, katowiceig egyutt szendvicseztunk, soroztunk, elmeseltek, mennyire jo volt a 80-as evekben Hajduszoboszlon,Balatonon, stb. Eloszor en is azt hittem, hogy a ficko akinel volt kb. 10 doboz Zywiec, eladni akarja, aztan kiderult, hogy bezony az a reggelijuk:-)))
Nos azota Lengyelorszagban elek, megtanultam lengyelul, itt akarok maradni...felesegem nagy oromere:-)))

El Polako 2008.05.29. 23:20:17

Alexito!

Nagyon-nagyon irigyellek!Még pár hasznos kifejezést gondolom azóta megtanultál, mint pl a "Ty masz fajne ocze" ésatöbbi.:P
Ha kérdezhetek valami személyeset, akkor kíváncsi lennék arra,hogy lehetséges önmagában a szerelemért Lengyelországot választani, vagy az ember csak úgy a munkája mellett szeret bele valakibe és abból lesz végül a házasság?

El Polako 2008.05.29. 23:21:35

Borsalino!

Kocsival, vagy busszal?Tudom ajánlani az Orangeways-t.Megbízható, és gyros, minden héten szombaton és szerdán van indulás és érkezés oda-vissza.:P Ez most persze nem a reklám helye.

alexito 2008.05.30. 23:29:04

A leanyzot Pesten ismertem meg, annyit tudtam Lengyelorszagrol, mint te most Kongo Brazaville-rol, 2-3 havonta meglatogattam Wroclawban es fokozatosan megtetszett az orszag, az oriasi tavak, parkok, regi nemet kastelyok, vezetes kozben nem igazan hallani dudalast, senki sem tegez le pl. a benzinkuton, szomszed akkor is koszon, ha nagyon siet,ha bringaval kozlekedem nem erzem magam veszelyben, rendszeresen van valami koncert a foteren, de olyan is akad, hogy ingyen bigoszt osztanak a turistaknak,es meg sorolhatnam azokat a dolgokat, amiket otthon(en esetemben Erdelyben) hianyoltam, de ugyanugy Pesten is(tanultam es dolgoztam 5 evig)...Most mar nagyon megy a lengyel, direkt csak lengyel csatornakat nezek es mar forditani tudok egyszerubb szovegeket a munkahelyen(epitoipar).
A legujabb sorreklam jut hirtelen eszembe:"Kazdy czuje ruznice, bo nie kazdy piwo to Zywiec"-Mindenki erzi a kulonbseget, hiszen nem minden sor Zywiec...

Geri · http://idegbaj.blog.hu 2008.06.10. 11:08:12

Helló! Ehhez hasonló kellemes élményem nekem nem vonaton, hanem Varsó központjában volt. Részképzésen voltam, és épp a koli felé tartottam amikor hozzám lépett egy eléggé zilált külsejű nagydarab alak. Nem értettem pontosan, hogy mit kérdez, de alighanem pénzt, vagy cigit akart kérni, mint általában. Erre én angolul(akkor még nem ment olyan jól a lengyel) mondtam, hogy nem értem mit szeretne. Erre nagyon keményen megkérdezte, hogy hol vagyunk. Ezt is lengyelül, de ezt már értettem. Erre mondtam neki, hogy Lengyelországban. Erre még morcosabban megkérdezte, hogy miért nem beszélek lengyelül. Kicsit megijedtem, ugyanis számonkérése valószínűvé tette, hogy nem örülne neki, ho mondjuk azt mondanám, hogy német vagyok. Erre kivágtam a már jól begyakorolt lengyel mondatokat. "Azért, mert magyar egyetemista vagyok, és még nem tudok jól lengyelül." Erre szinte varázsütésre megváltozotta fickó: Kisimult az arca, elmosolyodott, és elkezdte a jól ismert rigmust. Majd kézzel-lábbal tudtomra adta, hogy csak egy pár Zlotyt szeretne. Adtam valamennyit (a szűkös ösztöndíjból mindig jutott egy kettő a kéregetőknek). Megveregette a vállamat, és bátorított, hogy beszéljek csak lengyelül, mert nem rossz, és mégiscsak Lo-ban vagyunk. Nagyon jó érzés volt. És kapott a magyar voltom Varsóban is egy olyan gesztust, amit addig csak Dél-Lengyelországban tapasztaltam.

El Polako 2008.06.10. 11:32:43

Geri!

Nos, igen ott az utolsó csavargó is tisztában van ezzel mit is jelent az.Nem kelle családilag érintettnek lenni, ahhoz, hogy a lengyelek értékeljék mit is tett M.o. a II. világégés alatt Lengyelországnak.De érdekes, hogy ezt ott mindenki tudja.Nálunk a töri órán nem tanították meg ezt a mondatot, csak így Krakkóban tanultam meg...

El Polako 2008.06.10. 11:36:26

Alexito!

Zywiec...úúú, az igazi sör.:P Azért ott vidéken nyugisabb az élet sokkal,mint Varsóban.A hírös magyar frusztráltság szerintem a lengyeleken is tapasztalható, mint általába véve a közép-európaiakon.(sohase vagyunk elég jó, sokat kell dolgozni sok pénzért, a politikusok hülyék stb)Erdélyben lehet valamit érzékelni a lengyel-magyar barátságból?
süti beállítások módosítása